Azərbaycanda gələcək nəsillərlə həmrəylik
Nəsil nədir? O necə keçmiş, indiki yaxud gələcək ola bilər? İndiki nəsilə kimlər daxildir? Ölüm yatağında olan qoca? Doğulmaqda olan körpə? Yoxsa 35 yaşlı bir cavan insan? Nəsillər və bu nəsilə aid olan fərdlər axar çaydakı su kimidir. Dəyişiklik axını vahid bir bütünü elə bir formada təşkil edir ki, ontoloji əhəmiyyət daşıyan hər hansı fərqlilik təsadüfi xarakter daşıyır. Eynşteyn bunu belə ifadə etmişdir: “Keçmiş, indi və gələcək arasında fərqlilik axtarmaq inadkarcasına illüziyaya qapılmaqdır”. Gələcək haqqında danışarkən hər birimiz daha ümidli oluruq, gözlərimiz önündə daha aydın və işıqlı bir mənzərə canlanır. 1980-ci illərin sonunda dünyaya gəlmiş bir uşaq üçün 2000-ci illər texnoloji inkişaf, “daha yaxşı gələcək” vəd edirdi. “Dəmir pərdə” çökmüş, “soyuq savaş” bitmiş, “tarix sona çatmış”, liberal demokratiya modeli bütün dünyaya hakim model olaraq yayılmışdı və bu əsnada texnologiya ən yüksək sürətlə cəmiyyəti irəli aparmalı idi. Bu gözəl mənzərə “əbədi indi” olaraq mövcud olacaqdı. Lakin 2007-ci ildə ABŞ-da başlayan, “Lehman Brothers”in “ölümü” ilə əslində o “aydın gələcək” ilə bağlı təsəvvürlər də bulanıqlaşmağa başladı. Dünya təkrar iqtisadi böhrana düçar oldu. 2000-ci illərdə doğulan uşaqlar öz gələcəkləri ilə bağlı iqtisadi böhrandan qurtulacaqları xəyalları qurarkən 2010-cu illərdə dünyanı rəngli inqilablar, “milli baharlar” bürüdü. 2019-cu ildə isə “Covid” pandemiyası siyasi və iqtisadi çətinliklərlə boğulan bütöv bir nəsili dörd divar arasında qapadı. Artıq sağlamlıq ehtiyacı iqtisadi və siyasi ehtiyacların önünə keçmiş, demokratiya və inkişaf ilə bağlı tamamilə fərqli təsəvvürlər formalaşmağa başlamışdı. Ən liberal Avropa dövlətlərində belə ən sərt qapanmalar və məhdudiyyətlər yaşanmaqdadır. Bütün bunların fonunda hər bir cəmiyyət öz real zamanındakı həyat axarında öz qazandığı təcrübələri, uğurları vəya uğursuzluqları ilə yaşamağa davam edir və müxtəlif cəmiyyətlərin fərdləri gələcəklə bağlı yenə ümid və gözləntilərini yüksək tutmağa çalışır. Bu yazıda gələcək nəsil deyərkən bizim olmayacağımız zamanlarda mövcud olacaq nəsillər nəzərdə tutulmuşdur. Onlar hazırda bizimlə birlikdə seçkilərə qatıla, səs verə, siyasi və iqtisadi proseslərdə iştirak edə bilmirlərsə, bu onların mənafelərinin arxa plana atılması üçün səbəb olmamalıdır.
Cəmiyyət mövcud olduğu müddətcə gələcək ilə bağlı planlamalar, gələcək üçün istiqamətlənmiş addımlar, strategiya və gələcəyə baxış sənədləri mövcud olacaqdır. Bu sənədlər keçmişdə və indiki zamanda atdığımız addımların nəticələrini analiz edərək gələcəklə bağlı proqnozlar verir, eyni zamanda gələcəkdə ehtimal olunan mənfi tendensiyaların yaşanmaması, yaxud yaşanması ehtimalının aradan qaldırılması üçün indiki zamanın fərdləri olaraq bizlərə addımlarımızı təkrar ölçüb-biçmək, fəaliyyətimizi istiqamətləndirmək üçün şans yaradır. Xüsusilə son illərdə atdığımız addımların və davranışlarımızın uzun-müddətli təsirləri, bu təsirlərin nəticəsində yaranacaq yükün (ekoloji, iqtisadi və sosial sahələrdə) gələcək nəsillərimizin çiyninə yüklənəcəyinə dair narahatçılıqlar ifadə edilməyə başlanmışdır. Bu barədə araşdırmalar çox olmasa da, müəyyən statistik hesablamalar aparılmış, cəmiyyətin gələcək nəsillərlə həmrəylik səviyyəsi ölçülməyə çalışılmışdır. Kasser (2011) öz çalışmasında gənc nəsillərin, xüsusilə uşaqların (yeni nəsilin) karbon emissiyası, insanların rifah halının yaxşılaşdırılması ilə bağlı məlumatlandırılmasını həyata keçirərək fərqindəlik yaradır. Vanhuysse (2013) uşaq başına düşən ictimai borc, ekoloji zərərlər və yaşa görə zənginliyin qeyri-bərabər paylaşımına dair statistikaları müqayisə edərək müvafiq nəticə əldə edir. Bu araşdırmada Jamie McQuilkinin (2018) araşdırma metodu və seçdiyi indikatorlar öyrənilmiş, həmçinin Azərbaycanda gələcək nəsillərlə həmrəylik səviyyəsi analiz edilməyə çalışılmışdır.
Metod
3 istiqamət üzrə 9 indikator seçilərək müvafiq istiqamətlər üzrə (həmçinin ümumi ortalama) ölkələrin indeks göstəricisi hesablanmış, başqa sözlə 120 ölkə (dünya əhalisinin 92%-i) üzrə gələcək nəsillərlə həmrəylik səviyyəsi indeksləşdirilmişdir.
- Ətraf-mühit istiqaməti üzrə
- Meşələrin məhv olma dərəcəsi (forest degradation)
- Karbon emissiyası səviyyəsi (carbon footprint)
- Aşağı karbon enerjisi (yəni alternativ enerji) istifadəsi səviyyəsi (low-carbon energy consumption)
- İqtisadi istiqamət üzrə
- Zənginliyin qeyri-bərabər paylaşımı (wealth inequality)
- Cari hesab balansı (current account balance)
- Dəqiqləşdirilmiş xalis qənaətlər (adjusted net savings)[1]
- Sosial istiqamət üzrə
- Şagird - müəllim sayı balansı (primary pupil-teacher ratio)
- Doğum səviyyəsi (fertility rate)
- ÜDM ilə müqayisəli uşaq ölümü səviyyəsi (GDP-adjusted child mortality)
Müvafiq indikatorlar üzrə hesablama apara bilmək üçün həmin indikatorlar üzrə alınan rəqəmlər 0-100 arasında standartlaşdırılmışdır. Məsələn, hər hansı ölkə üzrə əgər meşələrin məhv olma dərəcəsi sıfırdırsa, o zaman onun müvafiq standart indeksi 100 olaraq qeyd olunmuşdur. Xüsusilə qeyd etmək lazımdır ki, bir ölkə üzrə əldə olunan nəticə (index) hər hansı digər məkan (coğrafiya) və ya zaman müstəvisində müqayisə apararkən müəyyən məna kəsb edir. Odur ki, indeksasiya üçün müvafiq müqayisə çərçivəsində minimum və maksimum dəyərlərə əsasən hesablama aparılır.
Hər bir indikator bu şəkildə standartlaşdırıldıqdan sonra ortalama dəyərin hesablanması üçün aşağıdakı geometrik hesablama üsulu istifadə olunmuşdur:
Cədvəl 1. 192 ölkə üzrə nəsillərarası həmrəylik səviyyəsinə dair indekslər[2]
|
Meşələrin məhv olması |
Karbon emissiyası |
Aşağı karbon enerjisi istifadəsi |
Ətraf-mühit ortalaması |
Bərabərsizlik |
Cari hesab-balansı |
Dəqiqləşdirilmiş xalis qənaətlər
|
İqtisadi ortalama |
Şagird -müəllim balansı |
ÜDM/Uşaq ölümü |
Doğum səviyyəsi |
Sosial ortalama |
İndex ortalaması |
Sıra |
Norveç |
82 |
75 |
61 |
72 |
39 |
100 |
88 |
70 |
100 |
83 |
96 |
93 |
78 |
1 |
Kosta Rika |
68 |
86 |
59 |
70 |
41 |
58 |
75 |
56 |
76 |
91 |
91 |
86 |
70 |
2 |
Vyetnam |
64 |
100 |
21 |
51 |
57 |
100 |
76 |
76 |
73 |
82 |
86 |
80 |
68 |
3 |
Sloveniya |
90 |
23 |
51 |
47 |
71 |
100 |
54 |
73 |
85 |
100 |
82 |
89 |
67 |
4 |
İsveç |
59 |
22 |
67 |
44 |
37 |
100 |
91 |
70 |
100 |
100 |
88 |
96 |
67 |
5 |
Nepal |
96 |
100 |
16 |
54 |
53 |
100 |
100 |
81 |
38 |
88 |
82 |
65 |
66 |
6 |
Litva |
73 |
46 |
43 |
52 |
55 |
100 |
36 |
58 |
91 |
90 |
89 |
90 |
65 |
7 |
Fransa |
86 |
30 |
68 |
56 |
51 |
85 |
46 |
59 |
79 |
92 |
81 |
84 |
65 |
8 |
Macarıstan |
100 |
43 |
40 |
56 |
58 |
100 |
37 |
60 |
99 |
89 |
61 |
81 |
65 |
9 |
Şri-Lanka |
83 |
100 |
20 |
55 |
55 |
58 |
92 |
67 |
66 |
100 |
59 |
73 |
64 |
10 |
Çin |
75 |
50 |
19 |
42 |
48 |
100 |
100 |
78 |
80 |
77 |
87 |
81 |
64 |
11 |
Yeni Zelandiya |
100 |
50 |
54 |
65 |
50 |
70 |
36 |
50 |
86 |
72 |
86 |
81 |
64 |
12 |
İsveçrə |
92 |
18 |
63 |
47 |
36 |
100 |
87 |
68 |
98 |
67 |
74 |
78 |
63 |
13 |
Belçika |
73 |
21 |
46 |
41 |
60 |
93 |
50 |
66 |
97 |
83 |
98 |
92 |
63 |
14 |
Korea Respublikası |
83 |
22 |
41 |
42 |
45 |
100 |
100 |
77 |
64 |
100 |
57 |
72 |
61 |
15 |
Bolqarıstan |
99 |
40 |
48 |
58 |
56 |
82 |
37 |
55 |
83 |
62 |
76 |
73 |
61 |
16 |
Tacikistan |
- |
100 |
76 |
87 |
60 |
60 |
41 |
53 |
68 |
74 |
23 |
49 |
61 |
17 |
Almaniya |
81 |
26 |
36 |
42 |
41 |
100 |
64 |
64 |
92 |
87 |
65 |
80 |
60 |
18 |
Peru |
82 |
100 |
32 |
64 |
33 |
74 |
66 |
55 |
72 |
54 |
60 |
61 |
60 |
19 |
Filippin |
81 |
100 |
49 |
74 |
30 |
100 |
100 |
67 |
40 |
50 |
40 |
4 |
60 |
20 |
Finlandiya |
54 |
17 |
45 |
34 |
49 |
100 |
52 |
63 |
88 |
100 |
96 |
95 |
59 |
21 |
İspaniya |
90 |
32 |
40 |
49 |
55 |
74 |
34 |
52 |
92 |
91 |
57 |
78 |
58 |
22 |
Xorvatiya |
96 |
35 |
24 |
43 |
56 |
88 |
29 |
52 |
86 |
100 |
75 |
86 |
58 |
23 |
Avstriya |
68 |
21 |
33 |
36 |
39 |
100 |
71 |
65 |
95 |
82 |
68 |
81 |
58 |
24 |
Niderland |
83 |
26 |
14 |
31 |
47 |
100 |
66 |
68 |
96 |
76 |
96 |
89 |
57 |
25 |
Latviya |
33 |
55 |
25 |
35 |
54 |
100 |
56 |
67 |
95 |
72 |
68 |
78 |
57 |
26 |
Yaponiya |
94 |
25 |
38 |
45 |
60 |
100 |
21 |
50 |
79 |
100 |
69 |
82 |
57 |
27 |
Uruqvay |
100 |
86 |
38 |
69 |
40 |
66 |
18 |
36 |
81 |
60 |
81 |
73 |
57 |
28 |
İrlandiya |
100 |
19 |
15 |
30 |
49 |
100 |
60 |
67 |
83 |
83 |
83 |
83 |
55 |
29 |
El Salvador |
50 |
100 |
58 |
66 |
47 |
59 |
34 |
45 |
29 |
81 |
73 |
56 |
55 |
30 |
Çexiya |
90 |
23 |
41 |
44 |
40 |
77 |
28 |
45 |
81 |
100 |
72 |
83 |
55 |
31 |
Birləşmiş Krallıq |
89 |
25 |
30 |
40 |
53 |
72 |
26 |
46 |
81 |
77 |
90 |
82 |
54 |
32 |
Rumıniya |
90 |
60 |
34 |
57 |
46 |
63 |
25 |
41 |
83 |
45 |
74 |
65 |
54 |
33 |
İtaliya |
94 |
29 |
24 |
40 |
56 |
85 |
18 |
44 |
99 |
97 |
66 |
85 |
53 |
34 |
Ekvador |
78 |
100 |
27 |
59 |
43 |
92 |
32 |
51 |
73 |
33 |
55 |
51 |
53 |
35 |
Braziliya |
52 |
100 |
39 |
59 |
32 |
76 |
23 |
38 |
70 |
46 |
92 |
67 |
53 |
36 |
Danimarka |
66 |
30 |
19 |
34 |
21 |
100 |
58 |
49 |
98 |
88 |
82 |
89 |
53 |
37 |
Tayland |
75 |
75 |
8 |
35 |
32 |
100 |
70 |
61 |
83 |
64 |
64 |
70 |
53 |
38 |
Kanada |
63 |
18 |
47 |
38 |
47 |
68 |
41 |
51 |
85 |
66 |
76 |
75 |
52 |
39 |
Venezuela |
83 |
43 |
32 |
49 |
33 |
100 |
54 |
56 |
78 |
29 |
61 |
52 |
52 |
40 |
Makedoniya |
75 |
30 |
21 |
36 |
52 |
68 |
31 |
48 |
80 |
97 |
67 |
81 |
52 |
41 |
Estoniya |
48 |
35 |
6 |
22 |
53 |
100 |
66 |
71 |
96 |
100 |
70 |
88 |
51 |
42 |
Malayziya |
28 |
55 |
9 |
24 |
35 |
100 |
85 |
67 |
87 |
77 |
90 |
84 |
51 |
43 |
Avstraliya |
100 |
25 |
12 |
31 |
59 |
60 |
36 |
51 |
86 |
79 |
88 |
84 |
51 |
44 |
İndoneziya |
45 |
100 |
28 |
51 |
29 |
94 |
100 |
65 |
79 |
12 |
65 |
40 |
51 |
45 |
Rusiya Federasiyası |
84 |
25 |
29 |
39 |
20 |
100 |
51 |
46 |
81 |
42 |
86 |
66 |
49 |
46 |
İslandiya |
- |
75 |
91 |
82 |
53 |
82 |
0 |
16 |
100 |
100 |
72 |
90 |
49 |
47 |
Ukrayna |
82 |
50 |
43 |
56 |
16 |
45 |
22 |
25 |
83 |
100 |
69 |
83 |
49 |
48 |
Meksika |
68 |
32 |
25 |
38 |
42 |
88 |
51 |
57 |
55 |
36 |
74 |
52 |
48 |
49 |
Banqladeş |
72 |
100 |
5 |
32 |
54 |
100 |
100 |
81 |
14 |
70 |
80 |
42 |
48 |
50 |
Polşa |
95 |
32 |
6 |
26 |
44 |
62 |
45 |
50 |
99 |
98 |
64 |
85 |
48 |
51 |
İsrail |
- |
26 |
21 |
24 |
40 |
100 |
70 |
65 |
92 |
98 |
36 |
69 |
47 |
52 |
Slovakiya |
70 |
33 |
50 |
49 |
80 |
90 |
4 |
30 |
84 |
68 |
66 |
72 |
47 |
53 |
Mərakeş |
100 |
100 |
11 |
48 |
38 |
29 |
100 |
48 |
58 |
32 |
40 |
42 |
46 |
54 |
Kolumbiya |
76 |
100 |
35 |
65 |
41 |
72 |
5 |
25 |
55 |
52 |
67 |
57 |
45 |
55 |
Ermənistan |
98 |
100 |
56 |
82 |
59 |
0 |
38 |
13 |
75 |
84 |
92 |
83 |
45 |
56 |
Argentina |
10 |
86 |
25 |
27 |
35 |
100 |
30 |
47 |
84 |
44 |
72 |
64 |
44 |
57 |
Kipr |
84 |
26 |
16 |
33 |
35 |
35 |
17 |
28 |
86 |
100 |
69 |
84 |
42 |
58 |
Çili |
100 |
100 |
25 |
63 |
38 |
91 |
0 |
15 |
62 |
80 |
97 |
78 |
42 |
59 |
Boliviya |
54 |
100 |
18 |
46 |
44 |
100 |
20 |
45 |
65 |
18 |
36 |
35 |
41 |
60 |
Azərbaycan |
96 |
86 |
14 |
48 |
58 |
100 |
57 |
69 |
94 |
0 |
95 |
21 |
41 |
61 |
ABŞ |
59 |
14 |
34 |
30 |
28 |
72 |
29 |
39 |
90 |
20 |
91 |
55 |
40 |
62 |
Tunis |
100 |
100 |
4 |
33 |
45 |
37 |
12 |
27 |
79 |
62 |
64 |
68 |
39 |
63 |
Misir |
- |
100 |
13 |
37 |
35 |
78 |
18 |
37 |
62 |
30 |
46 |
44 |
39 |
64 |
Albaniya |
64 |
100 |
45 |
66 |
55 |
0 |
26 |
11 |
75 |
72 |
92 |
79 |
39 |
65 |
Qırğızıstan |
97 |
100 |
60 |
83 |
58 |
0 |
25 |
11 |
64 |
95 |
29 |
56 |
38 |
66 |
Paraqvay |
0 |
100 |
100 |
22 |
43 |
100 |
18 |
43 |
60 |
62 |
44 |
55 |
37 |
67 |
Haiti |
73 |
100 |
7 |
38 |
41 |
61 |
68 |
55 |
10 |
39 |
35 |
24 |
37 |
68 |
Panama |
59 |
60 |
32 |
48 |
39 |
5 |
100 |
27 |
65 |
14 |
58 |
37 |
36 |
69 |
Mavritaniya |
100 |
43 |
29 |
50 |
45 |
3 |
31 |
15 |
71 |
44 |
61 |
57 |
35 |
70 |
Keniya |
61 |
100 |
27 |
55 |
50 |
30 |
33 |
37 |
16 |
20 |
20 |
19 |
34 |
71 |
Hindistan |
84 |
100 |
16 |
51 |
34 |
68 |
95 |
60 |
29 |
0 |
62 |
12 |
33 |
72 |
Portuqaliya |
45 |
32 |
27 |
34 |
50 |
42 |
0 |
13 |
97 |
100 |
64 |
85 |
33 |
73 |
Pakistan |
89 |
100 |
20 |
56 |
61 |
86 |
48 |
63 |
27 |
0 |
41 |
10 |
33 |
74 |
Seneqal |
- |
100 |
8 |
28 |
55 |
36 |
45 |
45 |
32 |
52 |
15 |
29 |
33 |
75 |
İordaniya |
- |
75 |
13 |
31 |
56 |
4 |
54 |
24 |
75 |
40 |
34 |
47 |
33 |
76 |
Yunanıstan |
72 |
27 |
17 |
32 |
54 |
34 |
0 |
12 |
97 |
96 |
70 |
87 |
32 |
77 |
Namibiya |
- |
100 |
29 |
54 |
31 |
64 |
65 |
51 |
45 |
0 |
41 |
12 |
32 |
78 |
Türkiyə |
93 |
55 |
24 |
49 |
29 |
36 |
40 |
35 |
75 |
0 |
84 |
18 |
32 |
79 |
Əlcəzair |
76 |
100 |
3 |
27 |
54 |
100 |
100 |
82 |
64 |
0 |
40 |
14 |
31 |
80 |
Belarus |
97 |
35 |
1 |
16 |
58 |
1 |
96 |
18 |
86 |
100 |
93 |
93 |
29 |
81 |
Burkina Faso |
|
100 |
21 |
46 |
55 |
67 |
34 |
50 |
4 |
28 |
13 |
11 |
29 |
82 |
Ruanda |
90 |
100 |
27 |
62 |
48 |
19 |
30 |
30 |
0 |
88 |
19 |
12 |
28 |
83 |
Konqo Dem. Respublikası |
76 |
100 |
17 |
51 |
53 |
32 |
0 |
12 |
32 |
73 |
12 |
31 |
26 |
84 |
Efiopiya |
84 |
100 |
11 |
45 |
61 |
56 |
11 |
34 |
0 |
86 |
20 |
12 |
26 |
85 |
Lao XDR |
57 |
100 |
93 |
81 |
59 |
78 |
0 |
17 |
51 |
0 |
44 |
13 |
26 |
86 |
Toqo |
78 |
100 |
6 |
35 |
57 |
41 |
0 |
13 |
27 |
62 |
18 |
31 |
24 |
87 |
Lesoto |
- |
100 |
74 |
86 |
46 |
0 |
73 |
15 |
30 |
0 |
45 |
11 |
24 |
88 |
Bəhreyn |
- |
11 |
0 |
3 |
56 |
100 |
58 |
69 |
95 |
32 |
83 |
63 |
24 |
89 |
Nikaraqua |
0 |
100 |
32 |
15 |
49 |
0 |
66 |
15 |
44 |
86 |
58 |
60 |
24 |
90 |
Yamayka |
66 |
75 |
7 |
33 |
41 |
0 |
28 |
6 |
60 |
70 |
69 |
66 |
23 |
91 |
Sinqapur |
|
14 |
0 |
2 |
48 |
100 |
100 |
78 |
77 |
85 |
57 |
72 |
23 |
92 |
Nigeriya |
79 |
100 |
7 |
37 |
36 |
100 |
24 |
44 |
27 |
0 |
11 |
7 |
22 |
93 |
Liberiya |
69 |
100 |
0 |
19 |
57 |
0 |
31 |
12 |
58 |
100 |
17 |
46 |
22 |
94 |
Livan |
98 |
38 |
11 |
34 |
26 |
0 |
0 |
3 |
89 |
76 |
69 |
77 |
20 |
95 |
Botsvana |
- |
60 |
0 |
8 |
37 |
81 |
100 |
67 |
61 |
0 |
55 |
15 |
20 |
96 |
Cənubi Afrika |
100 |
38 |
16 |
39 |
33 |
61 |
1 |
14 |
47 |
0 |
63 |
14 |
20 |
97 |
Qana |
52 |
100 |
24 |
50 |
55 |
5 |
12 |
15 |
44 |
0 |
27 |
11 |
20 |
98 |
Sudan |
- |
100 |
14 |
37 |
59 |
39 |
4 |
20 |
42 |
0 |
21 |
10 |
19 |
99 |
Kamerun |
89 |
100 |
23 |
59 |
54 |
63 |
4 |
24 |
6 |
0 |
18 |
5 |
19 |
100 |
Kot d`İvuar |
8 |
100 |
12 |
21 |
48 |
100 |
22 |
47 |
16 |
0 |
16 |
6 |
19 |
101 |
Malavi |
21 |
100 |
71 |
53 |
55 |
0 |
21 |
11 |
0 |
99 |
13 |
11 |
18 |
102 |
Qazaxıstan |
98 |
22 |
10 |
28 |
24 |
100 |
0 |
13 |
83 |
0 |
50 |
16 |
18 |
103 |
Tanzaniya |
60 |
100 |
11 |
40 |
58 |
0 |
67 |
16 |
0 |
60 |
13 |
9 |
18 |
104 |
Qvineya |
64 |
100 |
46 |
66 |
56 |
0 |
0 |
4 |
14 |
46 |
17 |
23 |
18 |
105 |
Səudiyyə Ərəbistanı |
- |
25 |
0 |
5 |
40 |
100 |
66 |
64 |
97 |
0 |
53 |
17 |
18 |
106 |
Anqola |
76 |
100 |
15 |
49 |
43 |
100 |
0 |
16 |
17 |
0 |
14 |
6 |
17 |
107 |
Qatar |
- |
8 |
0 |
3 |
47 |
100 |
100 |
78 |
97 |
0 |
91 |
21 |
17 |
108 |
Benin |
- |
100 |
0 |
10 |
56 |
18 |
23 |
28 |
6 |
37 |
17 |
16 |
16 |
109 |
Mali |
- |
100 |
51 |
71 |
56 |
13 |
21 |
25 |
0 |
0 |
9 |
2 |
15 |
110 |
Kamboca |
0 |
100 |
3 |
7 |
55 |
42 |
17 |
34 |
0 |
76 |
45 |
15 |
15 |
111 |
Küveyt |
|
8 |
0 |
3 |
44 |
100 |
67 |
67 |
100 |
0 |
49 |
17 |
15 |
112 |
Trinidad və Tobaqo |
65 |
9 |
0 |
8 |
49 |
100 |
0 |
17 |
82 |
0 |
95 |
20 |
14 |
113 |
Burundi |
72 |
100 |
51 |
72 |
59 |
0 |
0 |
4 |
0 |
92 |
11 |
10 |
14 |
114 |
Niger |
|
100 |
0 |
10 |
56 |
0 |
31 |
12 |
24 |
64 |
7 |
22 |
14 |
115 |
Uqanda |
36 |
100 |
51 |
57 |
53 |
2 |
0 |
4 |
1 |
63 |
11 |
9 |
13 |
116 |
Sierra Leon |
66 |
100 |
29 |
58 |
56 |
0 |
0 |
4 |
45 |
0 |
22 |
10 |
13 |
117 |
Mozambik |
35 |
100 |
38 |
51 |
51 |
0 |
0 |
4 |
0 |
73 |
15 |
10 |
12 |
118 |
Qvineya-Bisau |
58 |
100 |
0 |
18 |
59 |
40 |
0 |
13 |
0 |
11 |
18 |
6 |
11 |
119 |
Monqolustan |
0 |
50 |
0 |
4 |
59 |
0 |
8 |
8 |
47 |
18 |
54 |
36 |
10 |
120 |
Azərbaycana dair indeks göstəricilərinin təhlili
Müvafiq cədvəldən göründüyü kimi meşələrin məhv olması, atomesferə karbon emissiyası göstəricilərinə əsasən Azərbaycan kifayət qədər uğurlu nəticə göstərsə də, karbon əsaslı enerji mənbələri (neft və qaz) istifadəsinə, yəni alternativ enerji mənbələrindən yetəri qədər istifadə etməməsinə görə ümumilikdə ətraf-mühitin qorunması üzrə orta index (48) göstəricisi əldə etmişdir.
İqtisadi göstəricilər üzrə baxdığımızda Azərbaycanda zənginliyin bərabər paylaşılması və dəqiqləşdirilmiş xalis qənaətlərin orta səviyyədə olduğu, yalnız cari hesab balansının yüksək göstəriciyə malik olduğu bəlli olur. Beləliklə Azərbaycanın iqtisadi göstəricilər üzrə indexi orta-yaxşı (69) hesab oluna bilər.
Sosial göstərici üzrə müəllif dəqiqləşdirilməmiş məlumata yer vermiş, şagird - müəllim balansı və doğum səviyyəsi üzrə göstəricilərin yüksək olduğu halda, ÜDM-lə müqayisə edilmiş uşaq ölümü səviyyəsini 0 göstərməklə ortalama indeksi aşağı (21) qeyd etmişdir. Bu isə öz növbəsində müvafiq 3 istiqamətin ümumi ortalamasının aşağı düşməsinə və Azərbaycanın 120 ölkə üzrə yerinin 61-ci sırada qərarlaşmasına səbəb olmuşdur.
Halbuki ən son 2021-ci il məlumatlarına görə hər 1000 doğum üzrə 19,58 uşaq ölümü halı qeydə alınmış və bu 2020-ci ilin göstəricisindən (19.99 ölüm halı) 2,09% aşağıdır.
Cədvəl 2. Azərbaycanın ÜDM-i və hər 1000 nəfər doğum üzrə 1 yaşadək uşaq ölümünün statistik müqayisəsi
|
ÜDM (milyard dollar)[3] |
İllik adam başına ÜDM (dollar)[4] |
Uşaq ölümü (hər min nəfər üzrə)[5] |
2020 |
42,61 |
4221,4 |
19,998 |
2019 |
48,17 |
4805,7 |
20,415 |
2018 |
47,11 |
4739,8 |
20,832 |
2017 |
40,87 |
4147,1 |
22,943 |
2016 |
37,87 |
3880,7 |
25,055 |
2000 |
5,27 |
655,1 |
74,6 |
Şəkil 1. Azərbaycanın ÜDM-i və hər 1000 nəfər doğum üzrə 1 yaşadək uşaq ölümünün qrafiki müqayisəsi
Göründüyü kimi, Azərbaycanda ÜDM və adambaşına ÜDM-in 2000-2020-ci illərdə artımına müvafiq olaraq uşaq ölümü səviyyəsində azalma müşahidə olunmaqdadır. Bu göstərici olduğu kimi davam edərsə, gələcəkdə Azərbaycanda ÜDM-in artmasına paralel olaraq hər min nəfərə görə uşaq ölümü səviyyəsinin azalacağı ehtimal oluna bilər.
Müqayisə üçün qeyd edilməlidir ki, sıralamada ölkəmizdən yüksək nəticə əldə etmiş ölkələrdən məsələn Ermənistanda 2019-cu ildə hər min nəfər doğum üzrə 11,8, Türkiyədə 10, Norveçdə 2,4, İsveçdə 2,6, İslandiyada 2 ölüm halı qeydə alınmışdır.
Ümumiyyətlə beynəlxalq indekslərin bir çox məlumatları yanlış daxil etməsi, fərqli illərə dair statistikaları əsas götürərək müvafiq statistikaların müqayisəsini apardığına görə tam olaraq doğru olmayan nəticələr əldə etməsini nəzərə alaraq Azərbaycan üzrə müvafiq rəsmi milli statistikaların əsasında indeksləşdirilmə və müqayisələr aparılması məqsədəuyğun olar.
Azərbaycanda gələcək nəsillərlə həmrəylik səviyyəsinin analizi
Ətraf mühit göstəriciləri üzrə
Cədvəl 3. Meşələrin məhv olma dərəcəsi [6]
Meşələrin azalması |
Meşə sahəsi (ölkənin ümumi ərazisinin %-i) |
14,1 |
1990/2016-cı illər arası dəyişim (%) |
37,7 |
|
Ətraf-mühit ilə əlaqədar ölüm səviyyəsi (hər 1000 nəfər üzrə) |
Hava çirlənməsi ilə bağlı |
5,4 |
Su çirklənməsi ilə bağlı |
1,1 |
|
Təbii fəlakətlərlə bağlı |
- |
Şəkil 2. Azərbaycanın meşə örtüyü
Azərbaycan xalqının ümummilli lideri H.Ə.Əliyevin 26 dekabr 2001-ci il tarixli fərmanı ilə Azərbaycan Respublikası Ekologiya və Təbii Sərvətlər Nazirliyinə dövlət və yerli özünüidarəetmə orqanlarını və elmi təşkilatları cəlb etməklə ölkədə meşələrin bərpa edilməsinə və artırılmasına dair Milli Proqram hazırlanması tapşırılmışdır. Bu tapşırıq əsasında hazırlanan "Meşələrin bərpa edilməsinə və artırılmasına dair" Milli Proqramın[7] layihəsi 18 fevral 2003-cü il tarixdə 1152 saylı Prezident Sərəncamı ilə təsdiq edilmişdir. Bu proqrama əsasən ölkəmizin bütün regionlarında (2003-2008-ci illərdə) 69 700 ha (hektar) sahədə meşələr bərpa olunmalı və yeni meşəliklər salınmalı idi. Hal-hazırda bu istiqamətdə işlər davam etdirilir. Lakin bu işlərin daha da stimullaşdırılmasına, xüsusilə son illər artan karbon emissiyası fonunda ehtiyac vardır. Xüsusilə torpaqlarımızın işğaldan azad edilməsi fonunda dövlətimizin meşə fondunun artırılmasına xüsusi qayğısı hiss olunmaqdadır. Ermənistan işğalı nəticəsində Qarabağ və ətrafında 13 min hektardan çox meşə sahəsi misli görünməmiş vandalizmə məruz qalmışdır.[8] 44 günlük müharibəni Zəfərlə başa vurduqdan sonra Ali Baş Komandan İlham Əliyevin sərəncamı ilə müvafiq meşələrin bərpa olunacağı elan olunmuşdur. Məsələn, Cəbrayılda minalardan təmizlənmiş torpaqlarda 30 000 ha sahədə meşə salınması haqqında qərarın imzalanması, həmçinin ən son Lənkəran, Qusar və Şəki rayonlarında meşə massivinin kəsilərək məhv olunması ilə bağlı cinayət işi çərçivəsində bəzi vəzifəli şəxlərin (o cümlədən nazirliyin Meşələrin inkişafı xidmətinin rəisi Namiq Xıdırovun) vəzifəsindən azad olunması (5 yanvar 2022 tarixində) bu qəbildən nümunəvi addımlar olaraq göstərilə bilər. Həmçinin Ekologiya və Təbii Sərvətlər Nazirliyi tərəfindən meşə massivindən müxtəlif şirkətlərə torpaq satılması kimi neqativ halların qarşısının alınması da gələcəkdə meşə sahələrinin qorunması və artırılması işinin davamlılığının təmin olunması baxımından önəm daşıyır.
Cədvəl 4. Azərbaycanın dünya göstəriciləri ilə müqayisədə karbon emissiyası səviyyəsi
|
Azərbaycanda CO2 emissiyası (kiloton ilə) [9] |
Əvvəlki ilə nisbətən artma (+) və ya azalma (-) % ilə |
Dünyada cəmi CO2 emissiyası (kiloton ilə)[10] |
Azərbaycanın dünya üzrə CO2 emissiyasında payı (% ilə) |
2000 |
40010 |
|
32781530 |
0,12 |
2001 |
38720 |
-3,22 |
33235280 |
0,12 |
2002 |
38130 |
-1,52 |
33702380 |
0,11 |
2003 |
34340 |
-9,94 |
34882860 |
0,10 |
2004 |
34090 |
-0,73 |
36252860 |
0,09 |
2005 |
36650 |
-7,51 |
37346260 |
0,10 |
2006 |
34170 |
-6,77 |
38444310 |
0,09 |
2007 |
27510 |
-19,49 |
39738280 |
0,07 |
2008 |
29580 |
+7,52 |
40139260 |
0,07 |
2009 |
25140 |
-15,01 |
39846770 |
0,06 |
2010 |
24150 |
-3,94 |
41817500 |
0,06 |
2011 |
28560 |
+18,26 |
43022060 |
0,07 |
2012 |
30760 |
+7,70 |
43582450 |
0,07 |
2013 |
31390 |
+2,05 |
44233530 |
0,07 |
2014 |
32630 |
+3,95 |
44438190 |
0,07 |
2015 |
32170 |
-1,41 |
44423270 |
0,07 |
2016 |
32660 |
+1,52 |
44550150 |
0,07 |
2017 |
31970 |
-2,11 |
45117640 |
0,07 |
2018 |
32020 |
+0,16 |
45873850 |
0,07 |
Aşağı-karbon enerjisi istifadəsi səviyyəsi
Azərbaycanda alternativ və bərpa olunan enerji mənbələri (ABOEM) istifadəsinə dair ilkin fəaliyyət 2004-cü ildə müvafiq dövlət proqramının qəbul olunmasından sonra başlanmış, ölkə üzrə bir sıra su, külək və günəş elektrik stansiyaları qurulmuşdur. 2009-cu ildə Azərbaycan Beynəlxalq Alternativ Enerji Agentliyi (IRENA) üzvü olmuş, həmçinin 2013-cü ildə Alternativ və Bərpa Olunan Enerji Mənbələri üzrə Dövlət Agentliyini təsis edilmişdir. 2015-2020-ci illər üçün Azərbaycan Respublikasında alternativ və bərpa olunan enerji mənbələrindən istifadəyə dair Dövlət Strategiyasının layihəsində ölkə üzrə alternativ enerji mənbələrinin istifadəsinin artırılması və ümumi enerji istehsalında payının 20%-ə yüksəldilməsi hədəf olaraq qarşıya qoyulmuşdur. 2014-cü ildə ölkədə toplam 1245 MVt gücüdə ABOEM ilə balışan stansiyalar hesabına 1,5 milyard kVt/saat elektrik enerjisi istehsal olunmuşdur ki, bu da təqribən 298,5 min ton mazuta və ya 0,4 milyard m3 qaza qənaət ilə yanaşı, 1 milyon tona yaxın CO2, yəni atmosferə karbon emissiyasının azaldılması demək olmuşdur.[11] 2004-cü ildən sonra yuxarıdakı cədvəldən də göründüyü kimi ölkəmizin dünya üzrə atmosferə karbon emissiyası faizinin aşağı düşmə tempini bununla da əlaqələndirə bilərik. Ümumilikdə ölkəmiz bu məsələdə çox müsbət nəticələr göstərsə də, son illərdə artan karbon emissiyası həcminin qarşısının alınması üçün ABOEM istifadəsinin artırılması faydalı ola bilər.
Şəkil 3. Azərbaycanın ABOEM üzrə inkişaf xəritəsi
31 may 2021-ci il tarixində “Elektrik enerjisi istehsalında bərpa olunan enerji mənbələrindən istifadə haqqında” qanunun[12] Milli Məclisdə qəbul olunması müvafiq sahədə fəaliyyətin gələcəkdə daha da genişləndiriləcəyini və ABOEM-dən istifadənin daha da artacağını düşünməyə, və 2015-2020-ci illərə dair müvafiq dövlət strategiya layihəsində qeyd edildiyi kimi nəzərdə tutulan stansiyalar quraşdırıldıqdan sonra 2020-2030-cu illərdə ümumi elektrik enerjisi istehsalında ABOEM-in payı 50%-ə qədər yüksələcəyini ehtimal etməyə imkan verir.
Sosisal göstəricilər
Cədvəl 5. Müvafiq sosial göstəricilərin illər üzrə müqayisəsi
|
Əhalinin sayı (milyon nəfər) |
Doğulanların sayı (min nəfər) |
Ölənlərin sayı (min nəfər) |
1 qadın üzrə doğum koeffisenti |
İl ərzində ümumi artım (% ilə) |
Hər 1000 nəfər doğum üzrə 1 yaşadək ölən uşaqların sayı |
2000 |
8 |
117 |
46,7 |
|
1,0 |
16,4 |
2001 |
8,1 |
110,4 |
45,3 |
|
1,0 |
16,6 |
2002 |
8,2 |
110,7 |
46,5 |
|
0,9 |
16,7 |
2003 |
8,3 |
113,5 |
49 |
|
1,0 |
15,5 |
2004 |
8,3 |
131,6 |
49,6 |
|
1,2 |
14,4 |
2005 |
8,4 |
141,9 |
51,9 |
|
1,3 |
12,7 |
2006 |
8,5 |
148,9 |
52,2 |
|
1,3 |
11,9 |
2007 |
8,6 |
151,9 |
53,7 |
|
1,3 |
12,1 |
2008 |
8,7 |
152,1 |
52,7 |
|
1,6 |
11,4 |
2009 |
8,9 |
152,1 |
52,5 |
|
0,8 |
11,3 |
2010 |
9 |
165,6 |
53,6 |
|
1,3 |
11,2 |
2011 |
9,1 |
176,1 |
53,8 |
|
1,4 |
11,0 |
2012 |
9,2 |
174,5 |
55 |
|
1,3 |
10,8 |
2013 |
9,4 |
172,7 |
54,4 |
|
1,3 |
10,8 |
2014 |
9,5 |
170,5 |
55,6 |
|
1,2 |
10,2 |
2015 |
9,6 |
166,2 |
54,7 |
|
1,2 |
11,0 |
2016 |
9,7 |
159,5 |
56,6 |
|
1,1 |
11,4 |
2017 |
9,8 |
144 |
57,1 |
1,8 |
0,9 |
11,1 |
2018 |
9,9 |
139 |
57,3 |
|
0,8 |
11,1 |
2019 |
9,9 |
141,2 |
55,9 |
|
0,9 |
11,0 |
2020 |
10 |
126,6 |
75,6 |
1,7[13] |
0,5 |
9,8 |
2030 (gözlənti) |
10,7 |
- |
- |
1.82[14] |
- |
- |
Müvafiq göstəricilər 2000-2020-ci illərdə Azərbaycan əhalisinin ümumi sayının artdığını, lakin xüsusilə 2020-ci ildə doğulanların sayında əvvəlki il ilə müqayisədə xeyli azalma, ölənlərin sayına isə xeyli artma olduğu (bunun pandemiya və II Qarabağ müharibəsi ilə də əlaqələndirə bilərik), bir qadın üzrə doğum koefisentinin azaldığı (yəni ailələrin çox deyil, 1-2 arası, əksərən 1 uşaq sahibi olmaq tendensiyası), bununla belə iqtisadi göstəricilərin müsbət istiqamətdə dəyişməsinə paralel olaraq hər min nəfər doğum üzrə 1 yaşadək ölən uşaqların sayının xeyli azaldığını qeyd edə bilərik. Bütün bunları nəzərə alaraq 2030-cu ildə Azərbaycan əhalisinin 10,7 milyon nəfərə çatacağı ehtimal olunur. Qadınların doğum koefisentinin azalmasının qarşısının alınması dövlət əhəmiyyətli prioritetlər arasındadır.
Şəkil 4. 2000-2021-ci illərdə dövlət büdcəsindən ayrılan xərclərin müvafiq istiqamətlər üzrə müqayisəsi
Müvafiq qrafiklərdən göründüyü kimi, 2000-ci ildə təhsil ilə müdafiə və milli təhlükəsizlik xərcləri demək olar eyni səviyyədə idi, sonrakı illərdə təhsil və səhiyyə xərclərinin ümumi büdcə payı azalmış, müdafiə və təhlükəsizlik ilə ümumi dövlət xidmətlərinin büdcə payı isə artmışdır. Bu tendensiyada xüsusilə son illərdə təhsil və səhiyyə lehinə müsbət dəyişiklik müşahidə oluna bilər. Müqayisə üçün qeyd etmək olar ki, 2010-2020-ci illərdə Norveçdə təhsil xərcləri büdcə xərclərinin 16%-i, səhiyyə xərcləri 17%-i, Türkiyədə təhsil xərcləri büdcə xərclərinin 12%-i, səhiyyə xərcləri 10 %-i civarında təşkil edib. Eyni illərdə Azərbaycanda təhsil xərcləri 10%, səhiyyə xərcləri isə 4% civarında təşkil edib. Təsadüfi deyil ki, dünyanın ölkələrinin IQ səviyyəsinə görə müqayisəsində[15] Türkiyə (77-ci) və Norveç (30-cu) (hətta 65-ci yerdə dayanan Ermənistan da) Azərbaycanı (84-cü) qabaqlayır. İlk sıralarda Yaponiya, Tayvan və Sinqapurdur. Məsələn Yaponiyanın dövlət büdcəsi xərcləri 2019-cu ildə 1015,4 milyard dollar[16] olub ki, burdan da təhsil üçün ayrılan xərclər 150 milyard dollardan çox, yəni ümumi büdcənin 15%-i civarında olmuşdur.
Bundan başqa təhsilə ayrılan xərclərin daha dərin analizi üçün şagird/tələbə başına düşən təhsil xərclərini də müqayisə etmək mümkündür. Aşağıdakı cədvəldə yenə Norveç, Türkiyə və Azərbaycan üzrə müvafiq göstəricilərin müqayisəsini görmək mümkündür.
Cədvəl 6. Ölkələr üzrə adam başına və şagird başına düşən səhiyyə və təhsil xərclərinin müqayisəsi
2018/2019 |
əhalisi |
şagird və tələbə sayı |
təhsil xərcləri (dollar) |
adambaşı təhsil |
şagird/tələbə başına təhsil |
səhiyyə xərclərin(dollar) |
adambaşı səhiyyə |
Norveç |
5300000 |
33371600000 |
6297 |
57279 |
38218300000 |
7211 |
|
Türkiyə |
82340000 |
33454600000 |
406 |
19011 |
26957800000 |
327 |
|
Azərbaycan |
9898100 |
1970526 |
3277655549 |
331 |
1663 |
1409000546 |
142 |
Göründüyü kimi, 2018/2019-cu il üçün Azərbaycanda təhsilə ayrılan xərclərin ümumi şagird/tələbə sayına bölünməsi nəticəsində alınan rəqəm (şagird/tələbə başına təhsil xərci) illik 1663 dollar olmuşdur. Bu göstəricinin digər ölkələrlə müqayisədə xeyli aşağı olduğunu, sağlam və savadlı gələcək üçün təhsil və səhiyyə xərclərinin gələcəkdə daha da artırılmasının böyük əhəmiyyət daşıdığını xüsusilə qeyd etmək lazımdır.
İqtisadi göstəricilərBirləşmiş Millətlərin İnsan İnkişafı (UN Human Development) Hesabatında[17] Azərbaycan sosial-iqtisadi bərabərliyə, yaxud ən aşağı gəlir bərabərsizliyinə görə dünyanın 194 ölkəsi arasında ilk sıralarda yer almışdır. Bu hesabat Gini koefisenti əsasında tərtib olunmuşdur. Bu koeffisent ən zəngin 20% ilə ən kasıb 20% arasındakı fərq əsasında hesablanır və 0-1 rəqəmləri arasında dəyər alır. 1-ə yaxınlaşdıqca qeyri-bərabərlik göstəricisi artır. Beləliklə Azərbaycan 2010-2015-ci illər üçün 0,318 koeffisenti almışdısa, 2018-də bu rəqəm 0,166 olmuşdur. Yəni müvafiq illərdə zəngin və kasıb əhali arasında fərq gedərək azalmışdır. Bu fərqin qarşıdakı illərdə daha da azaldılması cəmiyyətin ümumi rifah halının yaxşılaşdırılması baxımından fövqəladə əhəmiyyət daşıyır.
Dünya Bankı tərəfindən aparılan hesablamaya görə Azərbaycanın 2000-2019-cu illər üzrə dəqiqləşdirilmiş xalis qənaətləri aşağıdakı kimi olmuşdur:
Cədvəl 7. Azərbaycanın dəqiqləşdirilmiş xalis qənaətlərinin digər indikatorlarla müqayisəsi
İllər |
Azərbaycanda dəqiqləşdirilmiş xalis qənaətlər (ÜMG-nin %-i) |
Neft hasilatı (milyon ton) |
Qaz hasilatı (milyard m3) *2006-cı ildən etibarən ixrac olunan, yəni sadəcə əmtəəlik qaz |
Neft Fondunun gəlirləri (milyard ABŞ dolları ilə |
Neft Fondunun dövlət büdcəsinin gəlirlərində payı (% ilə) |
Strateji valyuta ehtiyatları (Neft Fondu və Mərkəzi Bank birgə) (milyard ABŞ dolları ilə) |
1998 |
-23,57 |
11,4 |
|
|
|
|
1999 |
-26,63 |
13,8 |
|
|
|
|
2000 |
-32,233 |
14,1 |
|
|
|
|
2001 |
-20,108 |
14,9 |
|
0,22 |
|
|
2002 |
-9,514 |
15,3 |
|
0,29 |
|
|
2003 |
-3,01 |
15,4 |
|
0,37 |
8,2 |
|
2004 |
-1,04 |
15,5 |
|
0,32 |
8,6 |
|
2005 |
8,343 |
22,2 |
|
0,71 |
7,3 |
|
2006 |
10,887 |
32,3 |
6,1 |
1,1 |
15,1 |
|
2007 |
15,159 |
42,6 |
10,8 |
2,2 |
9,7 |
|
2008 |
18,879 |
44,5 |
16,3 |
14,5 |
35,3 |
|
2009 |
16,908 |
50,4 |
16,3 |
10,2 |
47,6 |
|
2010 |
18,406 |
50,8 |
16,7 |
16,3 |
51,9 |
|
2011 |
20,351 |
45,6 |
16,4 |
19,8 |
57,3 |
40,3 |
2012 |
20,095 |
43,4 |
17,2 |
17,4 |
57,3 |
45,8 |
2013 |
21,909 |
43,5 |
17,9 |
17,3 |
58,2 |
50,0 |
2014 |
20,908 |
42,1 |
18,8 |
16,2 |
50,7 |
50,9 |
2015 |
12,489 |
41,6 |
19,2 |
7,7 |
46,5 |
38,6 |
2016 |
5,295 |
41,1 |
18,7 |
5,9 |
43,5 |
37,1 |
2017 |
8,543 |
38,7 |
18,2 |
7,1 |
36,9 |
41,1 |
2018 |
7,332 |
38,8 |
19,2 |
10,4 |
48,7 |
44,1 |
2019 |
5,87 |
37,5 |
24,5 |
11,2 |
46,9 |
49,6 |
UNDP (2020) hesabatına görə 2015-2018-ci illərdə Azərbaycanın dəqiqləşdirilmiş xalis qənaətləri ümummilli gəlirin (Gross National Income) ortalama 6,3%-ni təşkil etmişdir. Yəni, ümummilli gəlirlərimizdən müxtəlif xərcləri çıxmaq şərtilə gələcəyə qənaət edilmiş büdcə kifayət qədər məqbul hesab oluna bilər. Məsələn Qatarda bu rəqəm 29,3%, Norveçdə 18,2%, İsveçrədə 16,9%, Almaniyada 14,4%, Türkiyədə 12,1%, Finlandiyada 10,8%, Gürcüstanda 9,6% olmuşdur. Ermənistanda isə bu rəqəm -4,2% təşkil etmiş, yəni heç bir qənaət edə bilməmiş, əksinə gələcək nəsillərə borc əmanət etmişlər.
Göründüyü kimi Azərbaycanda 2009-2010-cu illərdə neft istehsalı pik həddə çatmış, buna müvafiq olaraq Neft Fondunun gəlirləri, onun dövlət büdcəsindəki payı və strateji valyuta ehtiyatlarımız da ən yüksək göstəricilərinə məhz bu və ardından gələn illərdə malik olmuşdur. Neft istehsalının azalmasına paralel olaraq gəlirlərdə və strateji valyuta ehtiyatlarında da azalma müşahidə olunmaqdadır. Lakin qaz istehsalının və ixracının artan həcmi və 2019-cu ildən etibarən bu həcmin daha da yüksəlməsi nəticə etibarilə fond və dövlətin ümumi strateji valyuta ehtiyatlarında müsbət şəkildə yansımaqdadır. Neft və qaz gəlirlərinin gələcək nəsillərə əmanət adlandıra biləcəyimiz strateji valyuta ehtiyatları üzərində ciddi təsirini, lakin həm də neft və qaz kimi təbii sərvətlərin tükənən olduğunu nəzərə alaraq mütləq şəkildə qeyri-neft sektorunun payının artırılmasına ehtiyac vardır.
Şəkil 5. Azərbaycanın dəqiqləşdirilmiş xalis qənaətlərinin dəyişim tempinin digər indikatorlarla müqayisəli şəkildə təsviri
Qrafikdən göründüyü kimi, 2011-2019-cu illər üzrə Neft Fondunun gəlirlərinin və strateji valyuta ehtiyatlarının dəyişim tempinə paralel olaraq ölkəmizin dəqiqləşdirilmiş xalis qənaətləri də dəyişməkdədir. Bu, iki faktor arasındakı qırılmaz bağın göstəricisi, eyni zamanda gələcəkdə neft və qaz kimi təbii sərvətlər tükənərsə, gələcək nəsillərimizə əmanət olunacaq xalis qənaətlər və strateji valyuta ehtiyatları çox aşağı səviyyədə ola bilmə narahatçılığı doğurur. Bunun qarşısının alınması isə ilk növbədə qeyri-neft sektorunun və müvafiq olaraq digər sektorlarda ölkəni inkişafa aparacaq insan kapitalına yatırım etməklə mümkün ola bilər.
Nəticə
Gələcək nəsillərlə həmrəylik mövzusuna elmi və analitik yanaşma dünyada yeni olduğu kimi, bu çalışma Azərbaycanda bir ilk hesab oluna və növbəti araşdırmalar üçün baza ideyalar və təkliflər toplusu olaraq nəzərdən keçirilə bilər. Hərməylik xalqımızın həmrəyliyinin və birliyinin, millətimizin varlığının və qüdrətinin mühim vasitəsi olmaqla birlikdə, müvafiq həmrəyliyin, gücün və qüdrətin, milli-mənəvi dəyərlərimizlə birlikdə iqtisadi uğurlarımızın da gələcək nəsillərə ötürülməsi mühim əhəmiyyət kəsb edir. Xüsusilə 8 noyabrda qazanılan ümummilli Zəfərimizin izləri ilə gedəcək gələcək nəsillərimizin bu qələbənin özüylə birgə gətirdiyi sosial, iqtisadi, siyasi fayda, pontensial iqtisadi imkanlardan yararlana bilməsi üçün indidən onları nəzərə alan proqram və layihələr haqqında düşünmək faydalı ola bilər. Bu sahədə dövlətimiz tərəfindən əməli addımlar atılmaqda, gələcək nəsillərin faydalanmasına hesablanmış qərarlar və qanunlar verilməkdədir. Bu çərçivədə ekoloji sahədə meşə sahəsinin daha da artırılması, karbon emissiyasının azaldılması, alternativ enerji istifadəsinin artırılması, təhsil və səhiyyə səviyyəsinin yüksəldilməsi, beləliklə sağlam və savadlı, potensiallı gələcək nəsillərin yetişdirilməsinə töhfə verilməsi, bunun üçün dövlət büdcəsindən müvafiq istiqamətlər üzrə ayrılan xərclərin artırılması, həmçinin dəqiqləşdirilmiş xalis qənaətlərin artırılması, dəqiqləşdirilmiş xalis qənaətlər-strateji valyuta ehtiyatları-neft gəlirləri arasındakı bağlantının minimuma endirilməsi, mümkün qədər daha çox iqtisadiyyatın şaxələndirilməsi, insanlar arası iqtisadi rifah halına dair fərqlərin aradan götürülərək ümumi rifah səviyyəsinin inkişaf etmiş ölkələr səviyyəsinə qaldırılması gərəkliliyi vurğulana bilər.
[1] Dəqiqləşdirilmiş xalis qənaətlər insan kapitalına investisiyalar, təbii ehtiyatların tükənməsi və çirklənməsi nəticəsində dəyən zərərlər nəzərə alındıqdan sonra iqtisadiyyatda əmanətin həqiqi dərəcəsini ölçür. Bu termin iqtisadiyyatın davamlılığının qiymətləndirilməsində hədəf göstəricilərdən biridir.